Framtidens gäst knackar på – Generation Alpha

De är födda efter 2010, växer upp med smartphones i handen och har redan koll på både klimatfrågan och TikTok-trender. Om några år är Generation Alpha nya gäster på våra restauranger och kaféer – och de kommer inte nöja sig med ”bara mat på tallriken”.

För dem är hållbarhet en självklarhet, digital närvaro standard och matupplevelsen något som ska delas – både vid bordet och på sociala medier. De vill se var råvaran kommer ifrån, testa smårätter i färgglada bowls och bli överraskade av en dessert med en twist. Och helst vill de ha en rolig story på köpet.

Vad betyder det för dig i branschen?
Mer grönt & mer äkta – transparens kring råvaror och produktion är en hygienfaktor.
Tech vid bordet – AR-menyer, gamifierade lojalitetsprogram eller QR-koder med content blir snart standard.
Små upplevelser, stora minnen – variation, delningsvänliga rätter och lekfull presentation lockar gästerna.
Storytelling & humor – en rätt som kan bli en snackis online har större värde än någonsin.

Frågan är inte om branschen måste anpassa sig – utan hur snabbt. De aktörer som redan nu börjar testa nya format, gröna menyer och digitala lösningar står starkare när Generation Alpha kliver in genom dörren.

Vi på Taste & Stories följer utvecklingen nära och ser en sak tydligt: framtidens gäst vill inte bara äta. De vill uppleva, skratta, dela och känna att varje tugga gör skillnad – både för smaklökarna och planeten.

Är du redo?

Rulla till toppen